Pedagogisch beleidsplan

Hier kunt u ons pedagogisch beleidsplan inzien. Dit beleid hebben wij geschreven vanuit de visie van Korczak. Hieronder staan een aantal beleidspunten met voorbeelden over hoe wij op ons kinderdagverblijf handelen.

  • Indeling en inrichting van de binnen en buitenruimtes
    Wij hebben in de algemene groepsruimte van ons kinderdagverblijf een fotomuur gemaakt. Op deze muur hangt van ieder kind een foto. Zo willen wij aan de kinderen laten zien dat iedereen erbij hoort. Wij willen hiermee bereiken dat het kind zich veilig en betrokken voelt bij ons kinderdagverblijf, maar ook in de groep tussen de andere kinderen. Wij hebben de foto`s op kindhoogte op de muur geplakt, achter een plaat van plastic. Dit doen wij omdat de kinderen dan zelf de foto`s kunnen bekijken en aanraken. In onze ogen stimuleren wij hiermee de persoonlijke ontwikkeling door het kind zich thuis te laten voelen in de groep, en het kind te laten voelen dat het mag zijn wie het wil zijn.

  • Samenwerking met ouders.
    Wij nodigen ouders graag uit om de twee maanden als gast, om langs te komen op ons kinderdagverblijf om iets te vertellen over hun beroep of hobby. Bijvoorbeeld een ouder die werkt bij de brandweer, een dokter of een bakker. Kinderen vinden het heel interessant om te weten wat volwassen mensen doen. Deze momenten zijn heel nuttig voor de ontwikkeling. Wij willen de kinderen graag betrekken bij de dagelijkse gang van zaken in het ‘volwassen’ leven. De samenwerking tussen de pedagogisch medewerkers en de ouders wordt hierbij ook gestimuleerd. Wij zullen regelmatig aangeven (door middel van posters) dat er ouders langs mogen komen om iets te vertellen over hun werk en/of hobby.

  • Samenwerken in een groep.
    Wij willen ervoor zorgen dat er om de 2 weken een teamvergadering zal worden gehouden waarbij afspraken over de samenwerking worden besproken. De vanzelfsprekendheid tussen de pedagogisch medewerkers komt door goede afspraken, regels en gewoontes. Dit willen wij ook creëren in ons kinderdagverblijf. Tijdens de teamvergadering wordt gekeken hoe het de laatste 2 weken is gegaan in de groep. Daarnaast kunnen de pedagogische medewerkers hun eigen inbreng geven en vertellen wat hun nog fijn vinden over de afspraken tussen de medewerkers. Een voorbeeld hiervan kan zijn, een medewerker die het fijn vindt om na elke dag een soort reflectieverslag te schrijven en hierover dan feedback kan vragen aan andere medewerkers om zo zichzelf en de samenwerking nog meer te verbeteren. Door de medewerkers hun eigen inbreng te geven in de afspraken, kan de samenwerking in de groep steeds verbetert worden.

  • Basiscommunicatie.
    Wij gebruiken verschillende liedjes, die kinderen herkennen en waarvan ze weten dat als het afgespeeld wordt er een andere activiteit aan bod komt. Zo gebruiken we een liedje wanneer we gaan opruimen, een liedje wanneer we gaan eten, een liedje wanneer we gaan buiten spelen enz. Deze liedjes worden een paar minuten van te voren gezongen. Zo kunnen kinderen zich erop voorbereiden dat ze iets anders moeten gaan doen en daardoor gemakkelijker meebewegen met de groep. Door middel van dit ritueel willen wij jonge kinderen laten begrijpen wat er gaat gebeuren en een groeps gevoel creëren.

  • Veiligheid en welbevinden.
    De inrichting van het kinderdagverblijf is zo opgezet dat de kinderen verschillende activiteiten kunnen doen. Als de ene aan het kleuren is, kan een ander spelen met de poppen. En als de ene aan het dansen is op de muziek die aanstaat, kan de ander rustig in een hoekje zitten om tot rust te komen en spelen met knuffels.

  • Ontwikkelen en leren.
    We wisselen om de twee weken van materialen, zoals puzzels poppen, knuffels, huisjes, auto’s etc. dit willen we doen omdat de kinderen zo uitgedaagd blijven om steeds met nieuwe materialen te gaan spelen en zo steeds een spelvorm aan nemen met andere materialen.

  • Dagritme en groepssamenstelling.
    Iedere dag wordt steeds hetzelfde dagritme uitgevoerd. Ook wordt er steeds verteld wat het dagritme is zodat de kinderen er ook meer inzicht in gaan krijgen, en weten waar ze aan toe zijn. Zo kunnen de kinderen mee helpen met de dagelijkse dingen.

  • Steunen en stimuleren van spelen en leren.
    Bij een buitenactiviteit leggen de pedagogisch medewerkers verschillende soorten materialen buiten  (zoals ballen, fietsjes, emmers, schepjes etc.) De kinderen krijgen hierdoor veel leerkansen en leren spelende wijs wat de verschillen zijn tussen de vrijgestelde materialen.

  • Pedagogische doelen en competenties van kinderen.
    Wij vinden het belangrijk dat kinderen vertrouwen in onze pedagogisch medewerkers hebben. Als de kinderen iemand nodig hebben zullen onze pedagogisch medewerkers er altijd voor hen zijn. Wij stimuleren het wel om zelf eerst een oplossing te zoeken. Op deze manier worden de kinderen zelfstandiger. Wij proberen ook de kinderen zich wat bewuster van zichzelf te maken. Ze mogen laten merken wat ze fijn vinden of juist niet. Een positieve levenshouding vinden wij belangrijk en de pedagogisch medewerkers proberen dit te bevorderen. Want wie positief in het leven staat, ontwikkelt zich beter en leert sneller, volgens Korczak.