Visie Korczak

Het kinderdagverblijf Unikids heeft als visie Janus Korczak. Op deze pagina wordt de visie van Korczak duidelijk uitgelegd, zodat u weet waar het kinderdagverblijf Unikids voor staat, en hoe uw kind behandeld wordt binnen Unikids.

  • Wij willen elk kind inspraak gevenbij de dagelijkse gang van zaken. De kinderen zijn hierdoor mede verwantwoordelijk wat we op een dag doen. De kinderen kunnen mee bepalen, zo krijgen de pedagogisch medewerkers inzicht in wat de kinderen willen. De kinderen blijven daardoor zichzelf.


  • Wij vinden dat de relatie tussen de pedagogisch medewerkers en kinderen gelijkwaardig moet zijn. De pedagogisch medewerker stijgt niet boven het kind uit. Het kind kan van de pedagogisch medewerker leren maar de pedagogisch medewerker kan ook veel van het kind leren.

  • Wij vinden dat ieder kind anders is. Een kind heeft zijn/haar eigen ontwikkelingsniveau, en dat kan je niet veranderen dus accepteren wij ieder kind zoals hij/zij is.


  • Wij vinden het belangrijk dat er veel ruimte is voor de kinderen. Deze ruimte moet voor ieder kind prettig en veilig voelen. We hebben binnen ons kinderdagverblijf verschillende hoekjes gemaakt, zodat het kind zijn behoeftens kan nakomen. Als uw zoon of dochter rust nodig heeft, kunnen ze in een rust hoek gaan zitten zonder dat hij/zij gestoord wordt door andere kinderen die druk aan het spelen zijn.


  • Wij hebben graag dat kinderen zich veilig en vrij voelen. Ze hebben daarom ook veel vrijheid en veiligheid nodig. De pedagogisch medewerkers hebben vertrouwen in ieder kind, dit is vooral een voorwaarde om ze goed in hun ontwikkeling te helpen. Wij hopen dan ook dat ieder kind bij Unikids een gelukkig mens wordt.


  • De pedagogisch medewerkers en kinderen moeten respect hebben voor elkaar, anders kan er geen opvoeding plaatsvinden. In alle opzichten moeten ze elkaar respecteren.


  • Wij willen dat de pedagogisch medewerkers vooral een dialoog met de kinderen voeren in plaats van te praten tegen te kinderen. De pedagogisch medewerkers kunnen door met de kinderen te praten, te weten komen wat het kind bezighoudt. Hierdoor leert de pedagogisch medewerker veel van het kind. We willen dan ook dat de kinderen luisteren, maar vooral willen we dat de kinderen veel zelf doen zonder de druk van volwassenen of pedagogisch medewerkers.


  • Wij zullen binnen het kinderdagverblijf veel observeren. Wij vinden observeren een middel om erachter te komen wat de kinderen leuk vinden om te doen en wat ze bezighoudt, zo kunnen wij ons kinderdagverblijf weer op de behoeftes van de kinderen aanpassen.


  • De kinderen hebben binnen ons kinderdagverblijf 3 rechten:
    1. Het recht op de dag van vandaag. We dwingen de kinderen niet om iets te doen wanneer ze daar geen zin in hebben want morgen is er weer een dag.
    2. Het kind heeft recht om te zijn wie hij is. De kinderen blijven in hun waarden en laten we zijn wie ze willen zijn.
    3. Het kind heeft recht op de dood, dit betekent dat de kinderen vrij worden gelaten in hun doen en laten en niet constant worden gewaarschuwd als iets gevaarlijk is. Kinderen ontdekken zelf wat goed is en wat gevaarlijk is. We grijpen natuurlijk wel in als het echt te gevaarlijk wordt.

 

Maak jouw eigen website met JouwWeb